03-9158500
תפריט
Ran PerryRan Perry
06:18 08 Jul 21
פניתי לעו"ד קובי ועו"ד רונן על מנת להתמודד עם הליך פלילי עקב תלונות שווא שהגיש מישהו נגדי. הם הנחו אותי בתהליך והתהלו מול המשטרה. בנוסף, לאחר מכן, כתבו עבורי מכתב שנועד לשנות את עילת הסגירה לחוסר אשמה מחוסר ראיות - דבר שצלח. לאורך כל התהליך הם היו זמינים ומאוד אדיבים ומקצועיים - מאוד מומלץ.
ron benron ben
07:14 19 Jan 21
הגעתי לרונן וקובי בזמן של מצוקה אישית גדולה. כבר מהרגע הראשון אפשר היה להבחין בכך שהם לא רק מתעסקים בפן המקצועי אלא גם המון בפן האנושי. שיחות חמות ומתן עזרה והסברים מרגיעים בכל זמן שנדרשו לכך והראו כמה אכפתיות הם מעניקים ללקוח. מעבר לכך בפן המקצועי מדובר בשני עורכי דין מבריקים עם ראש חד וידע מקצועי רב מאוד אשר עזרו לי להיחלץ מהצרה אליה נקלעתי. ממליץ בחום!
דב ברקוביץדב ברקוביץ
14:21 03 Jan 21
קובי ורונן הם עורכי דין שעליהם נאמר גאווה למקצוע!!הם עניינים, זמינים, מקצועיים ברמות על, מבינים בשיחת הבהרה אחת את רצון הלקוח ותוך כדי הטיפול מעדכנים ומשתפים באופן קבוע.בהחלט ממליץ לפנות ולהיוועץ בהם!!דב ברקוביץ
יעקב אנגריעקב אנגר
17:01 03 Sep 20
פנינו ברגע של מצוקה וזכינו לזמינות מלאה, לתמיכה מקצועית ונפשית והתוצאה גם היא מעולה. ממליץ בחום.
js_loader
תמונת נושא עבור: דוקטרינת ההסכמה מדעת
5
(33)

פסק דין בן חיים – דוקטרינת ההסכמה מדעת

רע"פ 10141/09 בן חיים נ' מדינת ישראל

עובדות המקרה

שלוש בקשות רשות ערעור על שלושה פסקי דין שהתעוררה בהם שאלה משפטית משותפת הנוגעת לקבילותן של ראיות חפציות שנמצאו בחיפושים שלפי הנטען נערכו שלא כדין. שניים מפסקי הדין נשוא בקשת הערעור ניתנו על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה ועסקו בעבירות על פי פקודת הסמים המסוכנים, ופסק הדין השלישי ניתן על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב ועסק בעבירה של החזקת סכין שלא כדין.

השאלות המשפטיות שעמדו להכרעת בית המשפט

בית המשפט העליון בחן האם הסכמת אדם לביצוע חיפוש על גופו, בכליו או בביתו עשויה להוות כשלעצמה מקור הסמכה, בנסיבות בהן לא קיים מקור הסמכה סטטוטורי לביצוע חיפוש, ואם כן – באיזה תנאים?

בפני בית המשפט העליון עמדה גם שאלת קבילותן של ראיות חפציות שנתפסו בחיפושים שנטען לגביהם כי נערכו שלא כדין, וזאת על רקע דוקטרינת הפסילה הפסיקתית שנקבעה בע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי הראשי.

קביעות בית המשפט

בית המשפט העליון קבע ברוב דעות כי בהעדר מקור סמכות אחר, הסכמת אדם לעריכת חיפוש על גופו, בכליו או בביתו עשויה להוות מקור סמכות עצמאי לביצוע החיפוש, אולם על ההסכמה להיות הסכמת אמת מודעת ורצונית.

כדי להבטיח שההסכמה היא הסכמה מודעת ורצונית ולא הסכמה שמבוססת על פערי הכוחות האינהרנטיים הטמונים במפגש בין שוטר לאזרח, נדרש השוטר המבקש את הסכמת האזרח לעריכת החיפוש להבהיר לאזרח כי נתונה לו הזכות לסרב לביצוע החיפוש וכי הסירוב לא יפעל לחובתו. בנסיבות אלה תיחשב הסכמת האזרח לביצוע החיפוש להסכמה מדעת שיש בה להכשיר את הפגיעה בזכות החוקתית לפרטיות הכרוכה בביצוע החיפוש. עוד נקבע כי ההסכמה לביצוע החיפוש לא חייבת להינתן בהכרח בכתב וכי הסבר ברור ומובן שיינתן בע"פ בדבר הזכות לסרב לביצוע החיפוש ובדבר העובדה כי הסירוב לא ייזקף לחובת המסרב, עונה על הדרישה.

בית המשפט העליון קבע כי במקרים הנדונים לא ניתנו הסברים ברורים ומובנים ע"י השוטרים שערכו את החיפוש בדבר זכויותיו של האדם מושא החיפוש, ומכאן שההסכמות שניתנו בשלושת המקרים לעריכת החיפושים לא היו הסכמות מדעת. בהתחשב בכך שבשניים מהמקרים (עניין בן חיים ועניין ג'בלי), ההסכמות האמורות היו מקור הסמכות היחיד לעריכת החיפושים, נקבע כי נפל פגם בחוקיות שני החיפושים וכי קבלת הראיות שנמצאו בכל אחד מהחיפושים האמורים תגרום לפגיעה בלתי חוקתית בזכות להליך הוגן של המבקשים בשני המקרים, ולפיכך בהתאם לדוקטרינת הפסילה הפסיקתית שנקבעה בפסק הדין בעניין יששכרוב, יש לפסול ראיות אלה. נוכח פסילת הראיות, בית המשפט העליון קיבל את ערעוריהם של המבקשים בעניין בן חיים ובעניין ג'בלי וזיכה אותם מאשמה. בכל הנוגע לעניין עייש, בית המשפט דחה את הערעור משום שבניגוד לעניין בן חיים ועניין ג'בלי, הסכמת המבקש בעניין עייש לא הייתה מקור הסמכות היחיד לעריכת החיפוש (באותו עניין  המשטרה הייתה מוסמכת לערוך את החיפוש לפי הוראת סעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש]).

דרג את העמוד

ממוצע הצבעות 5 / 5. כמות הצבעות 33

No votes so far! Be the first to rate this post.

עורכי הדין רונן מנשה וקובי רון

בעלי משרד מנשה - רון עורכי דין

לפנייה למשרדנו חייגו: 03-9158500 או לחצו כאן להשארת פרטים